Lag din egen app

Skrevet av: Basert på "Lag ditt eget spill" i Scratch

Oversatt av: Tjerand Silde

Kurs: Appinventor
Tema: App, Blokkbasert, Spill
Fag: Programmering, Teknologi
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse
Til lærerveiledningLast ned PDF

Introduksjon

Nå skal vi lage vår helt egen app! Men før vi går igang med kodingen, så må vi planlegge hvordan appen skal se ut og hva den skal gjøre. Først må vi komme opp med en kul idé. Hvilken type app har du lyst å lage?

Steg 1: Komme opp med en idé

Hvilken type app har du lyst å lage? Det kan av og til være vanskelig å komme opp med en god idé, så her er noen forslag:

checkIdémyldring

Steg 2: Planlegge appen

Hva er formålet med appen? Tenk for eksempel på Scratch-spillet Felix og Herbert. Der var målet å ikke bli tatt av katten. Det kan være smart å tenke ut flere spillidéer, og så velge den beste etterpå. Du kan gjerne drodle litt med en venn underveis. Her er noen tips til hva du bør tenke på:

checkPlanlegging

Steg 3: Hvordan virker spillet ditt?

Tenk for eksempel på:

checkFunksjonalitet

Skriv ned tankene dine!

Steg 6: Sett i gang!

Nå som du har en plan, kan du begynne med utviklingen av figurene og skriptene dine.

checkTing å huske:

Lisens: cc-by-sa 3.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?

Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!