PXT: Er du rask nok?
Skrevet av: Julie Christina Revdahl
Introduksjon
I denne opggaven skal vi lage et morsomt spill som krever at du er rask til å reagere! På skjermen vises piler i ulike retninger, hvor hver pil har en tilhørende knapp som gir deg poeng. Er du ikke rask nok til å trykke, eller trykker du feil, taper du poeng.
Steg 1: Piler og knappetrykk
Sjekkliste
Pil | Knapp som skal trykkes | Pilnummer |
---|---|---|
← | A | 0 |
→ | B | 1 |
↑ | A+B | 2 |
↓ | Ikke trykk | 3 |
Steg 2: Knapp A
Først skal vi lage koden som gir oss poeng hvis vi trykker A når pilen peker mot venstre.
Sjekkliste
input.onButtonPressed(Button.A, function () { if (pilnummer == 0) { poeng += 1 } else { poeng += -1 } })
Steg 3: Knapp B
Nå skal vi lage koden som gir oss poeng hvis vi trykker B når pilen peker mot høyre.
Sjekkliste
input.onButtonPressed(Button.B, function () { if (pilnummer == 1) { poeng += 1 } else { poeng += -1 } })
Steg 4: Knapp A+B
Nå trenger vi koden som gir oss poeng dersom vi trykker A+B når pilen peker oppover.
Sjekkliste
Steg 5: Lage selve spillet
Sjekkliste
input.onGesture(Gesture.Shake, function () { basic.clearScreen() basic.pause(500) poeng = 0 for (let i = 0; i < 20; i++) { basic.clearScreen() basic.pause(100) fasit = Math.randomRange(0, 3) if (fasit == 0) { basic.showArrow(ArrowNames.West) } else if (fasit == 1) { basic.showArrow(ArrowNames.East) } else if (fasit == 2) { basic.showArrow(ArrowNames.North) } else { basic.showArrow(ArrowNames.South) } basic.showLeds(` . . . . . . # # # . . # . # . . # # # . . . . . . `) } for (let i = 0; i < 4; i++) { basic.showString("") basic.showNumber(poeng) } })
Test prosjektet
Det er to måter du kan teste spillet ditt på:
Utfordring
Lisens: CC BY-SA 4.0
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!