PXT: Flappy bird
Skrevet av: Julie Christina Revdahl
Kurs: Microbit
Tema: Blokkbasert, Spill, Elektronikk
Fag: Programmering
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole
Introduksjon
I denne opggaven skal vi lage en versjon av det populære spillet flappy bird, slik at vi kan spille det på micro:biten vår.
Steg 1: Starte spillet
Sjekkliste
basic.showString("GO")
basic.pause(500)
bird = game.createSprite(1, 2)
let gameover = false
basic.pause(300)
Steg 2: Få fuglen til å fly
Sjekkliste
let bird: game.LedSprite = null
input.onButtonPressed(Button.A, function () {
bird.change(LedSpriteProperty.Y, -1)
basic.pause(200)
})
Steg 3: Få fuglen til å falle
Sjekkliste
basic.forever(function () {
if (input.buttonIsPressed(Button.A)) {
} else {
let bird: game.LedSprite = null
bird.change(LedSpriteProperty.Y, 1)
}
basic.pause(400)
})
Steg 4: Sjekke om fuglen flyr for høyt eller faller for lavt
Sjekkliste
basic.forever(function () {
if (gameover == false) {
let bird: game.LedSprite = null
if (bird.isTouchingEdge()) {
start = input.runningTime()
while (bird.isTouchingEdge()) {
slutt = input.runningTime()
if (slutt - start >= 1000) {
gameover = true
basic.showNumber(game.score())
game.gameOver()
}
}
}
}
})
Steg 5: Lage et hinder som forflytter seg over skjermen
Sjekkliste
basic.forever(function () {
if (gameover == false) {
basic.pause(1000)
let bird: game.LedSprite = null
let hinder: game.LedSprite = null
hinder = game.createSprite(4, Math.randomRange(0, 4))
for (let indeks = 0; indeks <= 4; indeks++) {
hinder.change(LedSpriteProperty.X, -1)
basic.pause(200)
if (bird.isTouching(hinder)) {
gameover = true
basic.showNumber(game.score())
basic.pause(1000)
game.gameOver()
}
}
game.addScore(1)
hinder.delete()
}
})
Test prosjektet
Det er to måter du kan teste spillet ditt på:
Utfordring
Lisens: CC BY-SA 4.0
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!








