PXT: Lysmusikk
Skrevet av: Helene Isnes
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi få micro:biten til å spille ulike toner avhengig av hvor mye lys som treffer micro:biten sin lyssensor. Dette kan du bruke til å lage musikk!
Vi trenger litt ekstra utstyr:
- 2 ledninger med krokodilleklemmer
- 1 buzzer (liten, sort høytaler) eller hodetelefoner
Steg 1: Lysnivå
Micro:biten har en lyssensor som måler lysstyrke. Lysstyrken blir oppgitt som et tall mellom 0 (mørkt) og 255 (lyst), og lagres i klossen lysnivå
som du finner i kategorien Inndata
.
Sjekkliste
let lysnivå = input.lightLevel()
Steg 2: Musikk
Sjekkliste
let lysnivå = input.lightLevel() if (input.lightLevel() < 10) { music.playTone(262, music.beat(BeatFraction.Half)) } else if (input.lightLevel() < 20) { } else if (input.lightLevel() < 30) { } else if (input.lightLevel() < 40) { } else if (input.lightLevel() < 60) { } else { }
For å få flere plasser i hvis-ellers
-klossen, trykk på pluss-tegnet (+) som står helt nederst på klossen.
Steg 3: Velg når tonene skal spilles av
Sjekkliste
Steg 4: Gjør klart til lyd
Micro:biten har ikke høytalere. Derfor må vi koble til en buzzer eller hodetelefoner. Måten vi kobler til en buzzer er litt forskjellig fra måten vi kobler til hodetelefoner. Først kommer en sjekkliste for hvordan du kobler til en buzzer, og etter det kommer sjekklisten for om du bruker hodetelefoner.
Buzzer sjekkliste
Hodetelefoner sjekkliste
Test prosjektet
Hvis du ikke hører alle tonene kan du justere tallene i hvis-ellers
-klossen.
Utfordringer
Lisens: CC BY-SA 4.0
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!