Python: Bevegelse
Skrevet av: Oversatt fra microbit-micropython.readthedocs.io
Oversatt av: Øistein Søvik
Introduksjon
Din micro:bit er utstyrt med et akselerometer som måler bevegelse langs tre akser:
-
X - tilte fra venstre til høyre.
-
Y - tilte fremmover og bakover.
-
Z - bevegelse opp og ned.
Det er en funksjon for hver akse som returnerer et positivt eller negativt tall som indikerer antall milli-g krefter. Den viser 0 når du står i vater langs den aksen.
For eksempel, her er et enkelt program som viser deg hvor mye i vater enheten din er langs X aksen:
from microbit import *
while True:
reading = accelerometer.get_x()
if reading > 20:
display.show("H")
elif reading < -20:
display.show("V")
else:
display.show("-")
Dersom du holder enheten flatt skal den vise -
; om du derimot roterer den til venstre eller høyre burde den respektivt vise V
og H
.
Siden vi ønsker at enheten vår skal reagere på forandring hele tiden bruker vi en while
-løkke. Den første tingen som skjer inne i while-løkka er at den måler langs X
aksen og lagrer resultatet i variabelen reading
. Fordi akselerometerer er så sensitivt har jeg gitt den et slingringsmonn på +/-20. Det er derfor if
og elif
-setningene sjekker for respektivt > 20
and < -20
. Mens else
-setningen betyr at dersom verdien til reading
er mellom -20 og 20 så sier vi at enheten er i vater. For hver av disse setningene så bruker vi displayet til å vise passende tekst.
Det er og en get_y
metode for Y aksen og en get_z
metode for Z aksen.
Dersom du lurer på hvordan en mobiltelefon vet om du holder mobilen horisontalt eller vertikalt så er det fordi den bruker et akselerometer på akkuratt samme måte som programmet ovenfor. Spillkontrollere inneholder også akselerometer som kan hjelpe deg å navigere.
Musikalsk galskap
En av de beste egenskapene til MicroPython er hvor sømløst du kan sette sammen ulike funksjoner til micro: bit'en. For eksempel, la oss forvandle enheten til et "musikalsk" instrument. Hvorfor jeg satte hermetegn omkring musikalsk finner du nok fort ut ;-)
Sett inn en høytaler slik som du gjorde i oppgaven "Lage musikk med micro:bit". Bruk krokodilleklemmer til å feste pin 0 og GND (jord) til den positive og negative inngangen på høytaleren - det spiller ingen rolle hvilken vei de er koblet.
Hva skjer dersom vi leser av akselerometer og spiller de som toner? La oss finne det ut:
from microbit import *
import music
while True:
music.pitch(accelerometer.get_y(), 10)
Den viktigste linjen er uten tvil på slutten, og den er relativt enkel. Vi nøster lesingen fra Y aksen som frekvensen og mater den inn i music.pitch
metoden. Vi lar denne freksenen bare spille i 10 millisekunder fordi vi ønsker å forandre tone raskt når enheten tippes til en side. Siden jeg bruker en while
-løkke som går for alltid så leser den hele tiden endringene til Y aksen.
Det er alt!
Tipp enheten fremmover og bakover. Dersom lesingen langs Y aksen er positive så vil den endre tonehøyden avspilt av micro:bit'en.
Klarer du å spille en melodi på dette enkle instrumentet? I siste del skal vi se på noen enkle forbedringer du kan gjøre.
Prøv det ut selv
Dette kan for eksempel gjøres ved enten å legge inn en if
setning, eller med å bruke abs
funksjonen
Vi mennesker har problemer med å høre frekvenser over 18 000Hz og under 40Hz. Mens de frekvensene som er behagelige å høre på gjerne ligger mellom 80 - 400Hz. For å fikse micro:bit'en slik at den bare spiller toner i dette intervalet kan vi gjøre noe som ligner på dette
from microbit import *
import music
while True:
Y = A * abs(accelerometer.get_y())
if Y < 80:
Y = 80
elif Y > 400:
Y = 400
Z = abs(accelerometer.get_z())
music.pitch(Y, Z)
Lisens: The MIT License (MIT)
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!