PXT: Spå fremtiden med bilder
Skrevet av: Helene Isnes
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi opprette en liste med bilder, og ved å trykke på port 0 på micro:biten skal et tilfeldig bilde vises på skjermen. Dette kan du bruke til å spå andre med!

Micro:biten har fem store tilkoblinger på brettet, som vi kaller porter. Disse er koblet til store hull og er merket: 0, 1, 2, 3V og GND, på micro:biten.

GND porten blir brukt for å fullføre en krets. Hvis du holder på GND-porten med en hånd, kan du programmere micro:biten til å oppdage at du berører 0, 1 eller 2 pinnen med den andre hånden (da bruker du kroppen din til å fullføre en elektrisk krets). Dette kan du bruke for å få micro:biten til å gjøre eller vise ulike ting. Du kan også få micro:biten til å sende signaler ut gjennom portene. Da kan du for eksempel sende ut en elektrisk spenning, og ved å koble på et leddlys med krokodilleklemmer, kan du få det til å lyse.
Du kan lese mer om portene på micro:biten her: microbit.org
Steg 1: Opprett liste
Klossene vis bilde
og vis ikon
i Basis
lar deg vise bilder med en gang på micro:biten, men man kan også lagre bilder eller lister med bilder i variabler. I denne oppgaven skal vi gjøre sistnevnte.
Sjekkliste
let Bildeliste = [images.iconImage(IconNames.Heart), images.iconImage(IconNames.No)]
Steg 2: Velg et tilfeldig bilde
Når noen holder på portene GND og 0 på micro:biten skal et tilfeldig bilde velges. Vi gjør dette ved å velge et tilfeldig tall og lagre det i en variabel.
Sjekkliste
Elementene (her: bildene) i en liste er nummerert. Det første elementet har nummer 0, neste nummer 1 osv. Hvis listen din har 5 bilder, er de nummerert 0, 1, 2, 3, 4. Vi må derfor velge et tilfeldig tall mellom 0 og lengden av listen - 1.
input.onPinPressed(TouchPin.P0, function () { let Bildeliste: Image[] = [] Tilfeldig_bildenummer = Math.randomRange(0, Bildeliste.length - 1) })
Kan man ikke bare velge et tilfeldig tall fra 0 til 4, tenker du kanskje? Jo, det kan du. Men nå kan du legge til flere bilder i listen uten å måtte oppdatere resten av koden. Dette trikset er nyttig når man har lang kode og store lister, så det er greit å lære seg.
Steg 3: Vis bilde
Nå skal vi vise bildet med det valgte bildenummeret på micro:biten.
Sjekkliste
Hadde vi lagret et bilde i en variabel, hadde vi brukt den variabelen nå til å erstatte myImage
. Men her vi må hente ut et element (bilde) fra listen istedenfor.
Test prosjektet
Nå har du laget alt du trenger!
Utfordring
Flere ideer
Lisens: CC BY-SA 4.0
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!